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Susanne Witzgall (ed.): Reale Magie

Susanne Witzgall (ed.)

Reale Magie

Softcover, 264 pages

PDF, 264 pages

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Magie und Okkultismus in den Künsten

Gerade in den westlichen Gesellschaften lässt sich derzeit ein erneutes und sehr lebendiges Interesse an magischen Prak­tiken und okkultem Wissen beobachten. Das Magische und Okkulte scheint sich derzeit nicht nur zu einem gesamt­gesellschaftlichen Populärphänomen zu entwickeln, sondern wird auch im akademisch-wissenschaftlichen Bereich intensiv diskutiert. Das Buch »Reale Magie« untersucht die gegenwärtige Realität des Magischen und die Wiederentdeckung von Magie und Okkultismus in den Künsten, den Wissenschaften und der Alltagskultur. Es fragt nach den aktuellen westlichen Residuen und Praxisformen von Magie, nach möglichen Potentialen magischen Denkens in einer weitgehend von ökonomisierter Zweckrationalität bestimmten Welt, aber auch nach den Kehr­seiten des Okkulten.


Mit Beiträgen von: Carl Abrahamsson, Melanie Bonajo, Genesis Breyer P-Orridge, Mariechen Danz, Demdike Stare (Miles Whittaker und Sean Chanty), Karianne Fogelberg, Susan Greenwood, Christoph Keller, Marietta Kesting, Verena Kuni, Annika Lundgren, Kadri Mälk, Jussi Parikka, Marco Pasi, Kerstin Stakemeier, Michael Taussig, Jeremy Wade, Susanne Witzgall.

Content
  • imagination
  • ritual
  • contemporary art
  • occultism
  • artistic practice

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Susanne Witzgall

has been the academic head of the BMBF-funded cx centre for interdisciplinary studies at the Academy of Fine Arts Munich since 2011. She studied art history, theatre studies, psychology and art pedagogy at the Ludwig-Maximilians University in Munich and the University of Stuttgart, where she received her doctorate in 2001. From 2003 to 2011 she taught in the department of art history at the Academy of Fine Arts Munich. She has worked as a freelance curator, and was a curator at the Deutsches Museum Bonn and the Deutsches Museum München from 1995 to 2002. Susanne Witzgall curated or cocurated Art & Brain II (1997/1998), Das zweite Gesicht/The Other Face (2002), Say it isn’t so (2007), (Re)designing nature (2010/2011) and other exhibitions, and is the author and editor of numerous books and essays on contemporary art, the relationship between art and science, and subjects of current interdisciplinary debates. These include her monograph Kunst nach der Wissenschaft (Verlag für moderne Kunst, 2003) as well as the publications New Mobility Regimes in Art and Social Sciences (ed. with Gerlinde Vogl and Sven Kesselring, Ashgate, 2013), Power of Material/Politics of Materiality, Fragile Identities, The Present of the Future (all three ed. with Kerstin Stakemeier, diaphanes, 2014, 2016 and 2017 respectively) and Real Magic (2018). Since 2019 she is member of the advisory board of the Piet Zwart Institute/Willem de Kooning Academy Rotterdam as well as of the Institute of Modern Art Nuremberg.

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