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Lukas Engelmann, Marietta Kesting, ...: Visuelle Kultur und Theorie des Bildes
Visuelle Kultur und Theorie des Bildes
(p. 166 – 171)

Lukas Engelmann, Marietta Kesting, Katrin Köppert, Anne-Julia Schoen

Visuelle Kultur und Theorie des Bildes
Eine Rezensionsdiskussion

PDF, 6 pages

Eine Rezensionsbesprechung:

Martin Heßler, Dieter Mersch (Hg.), Logik des Bildlichen. Zur Kritik der ikonischen Vernunft, Bielefeld (transcript) 2009.

Sigrid Schade, Silke Wenk, Studien zur visuellen Kultur. Einführung in ein transdisziplinäres Forschungfeld, Bielefeld (transcript) 2011.

  • theory of the image
  • visual culture

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Marietta Kesting

holds the position of junior professor for media theory at the cx centre for interdisciplinary studies at the Academy of Fine Arts Munich since April 2016. She studied photography, film, cultural studies and media theory at Bennington College, USA and Humboldt University, Berlin. From 2008 to 2011 she was a researcher at the Institute for Contemporary History at the University of Vienna and from 2014–2016 researcher at the interdisciplinary laboratory Image|Science|Gestaltung at Humboldt University. Her PhD Affective Images of Post-Apartheid. Documentary Perspectives on Migration, Xenophobia and Gender in South African Film and Photography (2015) was funded by the DFG and nominated for the Humboldt-Award. From 2015 to 2018 she was a postdoctoral researcher at the University of Applied Arts, Vienna, in the FWF project ‘A Matter of Historicity. Material Practices in Audiovisual Art’. She curated the photography exhibit ‘Now you see me, now you don’t’ for the National Theatre of Mannheim and directed several essayistic films. Kesting is part of the publishing collective b_books, Berlin since 2004 and has become a member of the editorial board of FKW journal for visual culture and gender studies in 2017. She writes for Texte zur Kunst, Social Dynamics and FKW // Zeitschrift für Geschlechterforschung und visuelle Kultur, among others. A recent publication is "Changing Visual Politics in South Africa," in Anne Graefer, Media and the Politics of Offence (2019).
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Gesellschaft für Medienwissenschaft (ed.): Zeitschrift für Medienwissenschaft 7

Serielle Produktion, Strukturen und Ästhetiken der Serialität und serienförmige Zeit- und Verhaltensordnungen sind ein ausgezeichnetes Signum der Moderne. Sie sind eng verbunden mit den zyklischen Bewegungen der Maschinen und der damit einhergehenden serialisierten industriellen Produktion. Zugleich mit den seriellen Produktionsverfahren entstanden im 19. Jahrhundert serielle mediale Formen wie in Serien veröffentlichte Romane, Comics, Zeitschriften. Wie sehr sich die Serien der Produktion und die medialen Serien gegenseitig steigern, zeigt sich genau zu jenem Zeitpunkt, an dem Medien zu Massenmedien werden. Daher ist es nicht erstaunlich, dass das Prinzip der Serie sowohl in den Wissenschaften, Künsten und schließlich in der philosophischen Reflexion Einzug hielt.

 

Schwerpunktredaktion: Benjamin Beil, Lorenz Engell, Jens Schröter, Herbert Schwaab, Daniela Wentz

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