User account

Nikolai Evreinov: Sturm auf den Winterpalast
Sturm auf den Winterpalast
(p. 31 – 52)

Nikolai Evreinov

Sturm auf den Winterpalast
Rückblick auf die Inszenierung zu Ehren des 3. Jahrestags der Oktoberrevolution, unveröffentlichtes Typoskript (1924)

PDF, 22 pages

  • Russia
  • performativity
  • re-enactment
  • revolution

My language
English

Selected content
English

Nikolai Evreinov

(1879–1953), theater theorist, director, and playwright, who gained renown with his theories on the “natural” theatricality of human beings, “theater as such,” and “theater for itself.” His plays—monodramas and pieces that staged his idea of theater therapy—were rather aesthetically conventional. Evreinov already became involved in replications and reenactments at the Starinnyi Theater (Antiquarian Theater), which he co-founded and where he reconstructed and reenacted historical performances. Even after emigrating to Paris in 1924, he monitored the theatricalization of the Soviet Union, writing among other things a piece about show trials entitled The Steps of Nemesis (Shagi nemezidy), which reenacted them as theater. Evreinov was the head director for The Storming of the Winter Palace, “commandeered” for this purpose from the military.
Other texts by Nikolai Evreinov for DIAPHANES
Inke Arns (ed.), Igor Chubarov (ed.), ...: Nikolaj Evreinov: »Sturm auf den Winterpalast«

Inke Arns (ed.), Igor Chubarov (ed.), Sylvia Sasse (ed.)

Nikolaj Evreinov: »Sturm auf den Winterpalast«

Translated by Gianna Frölicher, Anne Krier and Regine Kühn

Softcover, 344 pages

PDF, 344 pages

1920, zum dritten Jahrestag der Oktoberrevolution, wurde in Petrograd der »Sturm auf den Winterpalast« mit 10.000 Mitwirkenden aufgeführt. Das Massenspektakel unter der Leitung von Nikolaj Evreinov war eine Art falsches, trügerisches Reenactment. Es sollte an etwas erinnern, den Sturm auf den Winterpalast als Beginn der Revolution, das es selbst theatral und medial erst produzierte. Der Band rekonstruiert das Theaterereignis mit Texten, Fotografien und Zeichnungen und zeigt, wie nicht nur in der Sowjetunion aus dem Foto vom theatralen »Sturm« ein historisches Dokument der Oktober­revolution geworden ist.

Content